lørdag 16. april 2011

Første etappe unnagjort

Nå ligger vi i Nevlunghavn. Skuta ble sjøsatt og testkjørt i går kveld. Da var utvendige motorfestemuttere byttet, bunnsmøring påført og propellen slipt. Deler av kjølevannssløyfa ble også byttet.

Ved først sjøsettingsforsøk viste det seg at gjennomføringen for kjølevannssløyfa ikke var tett, og vi tok inn vann. Vi måtte derfor ta henne opp igjen for å reparere dette. Hun ble sjøsatt et par tiner senere. Solfrid hoster og harket gjennom testkjøringa med tre betenkte karer om bord. Etter å ha drenert tanken og skiftet diesel filter har maskingangen og humøret blitt bedre.

Vi tilbrakte natten i Skjebergkilen med mål om å gå tidlig neste morgen. Da mr Brunvoll ruslet på tomgang i havna før vi skulle gå, oppdaget vi at maskina gikk varm (noe Tarjei fikk erfare den smertefulle måten). Maskina var tom for kjølevann! En betenkt mine spredte seg igjen i forsamlingen. Etter hjelp fra tidligere eier Simon Paulsen fikk vi lokalisert og tettet lekkasjen, og vi kunne omsider forlate Skjebergkilen.

siden vi var noe forsinket, bestemte vi oss for å ta korteste vei over Oslofjorden. Mannskapet fikk kjørt seg i noe ruskete forhold. Krabbene takket gladelig ja til serveringen fra ripa etter at mannskapet kom tilbake fra diesel og smøreoljeosen i maskinrommet. Biffen på gjestegiveriet her i Nevlunghavn smakte fortreffelig etter en dag med laber matlyst.

Solfrid oppført seg eksemplarisk hele veien. Ca 50 nm ble tilbakelagt ned en snittfart på 5.9kn.

I morgen er planen og gå til Blekestrand litt sør for Tvedestrand hvor Annas familie har hytte. Nytt og interessant mannskap mønstrer også på, men hvem dette blir ikke avslørt i dag :)

Det har foreløpig vært hektisk om bord, og vi har ikke fått lagt inn bilder enda, men det kommer.

1 kommentar:

  1. Dette ser veldig bra ut og flott at alt går etter planen. Ønsker dere en god tur videre og jeg skal følge med på etappe for etappe.

    Hilsen Siver Cape :)

    SvarSlett